The Silent Village
Het stille dorp uit de titel is het Tsjechische dorp Lidice dat door de nazi's met de grond gelijk is gemaakt - de mannelijke inwoners werden vermoord, vrouwen en kinderen in concentratiekampen gestopt. Om dit dramatische 'verhaal' te vertellen, koos Humphrey Jennings als locatie het mijnwerkersstadje Cwmgiedd in Wales en hij liet de lokale bevolking de hoofdrol spelen. The silent village werd een met geheel documentaire middelen gemaakte, fraai gefotografeerde film die niet alleen documenteert maar ook het vreselijke, waar gebeurde verhaal vertelt.Jennings koos voor Cwmgiedd omdat het sociaal, cultureel en economisch veel overeenkomsten vertoonde met Lidice. Hij deed geen pogingen om de bevolking op die van een ander land te laten lijken, maar gebruikte juist zoveel mogelijk de plaatselijke taal en gewoonten (zoals traditionele koorzang) om een authentieke atmosfeer te creëren.