The Left Hand Should Know
Dit is de eerste in Engeland geproduceerde video van Breda Beban en Hrvoje Horvati, nadat ze vorig jaar hun geplaagde geboorteland, het uiteengevallen Joegoslavië, verlieten. De thematiek van Beban en Horvati+a+ is elementair en poëtisch: de kracht van het geheugen, het verstrijken van de tijd, de natuurlijke bewegingen van eb en vloed en hun effecten op de innerlijke wereld van ons denken.Ritme en structuur van de video zijn muzikaal en de beelden zijn visuele poëzie, en tonen een soort 'landschappelijkheid van het alledaagse'. Opmerkelijk is dat de makers erin zijn geslaagd om de droomachtige atmosfeer op te roepen zonder hun toevlucht te nemen tot de vele technische trucs die het medium video biedt. Ze werkten met natuurlijk licht en heel subtiele optische effecten.