Terrorism and Kebab
Terrorism and kebab is een klucht waarin de absurditeit van de bureaucratie aan de kaak wordt gesteld. Tegelijkertijd is het een dramatische parabel over machteloosheid. Het verhaal speelt zich af in het El-Mugamaa-gebouw, het centrum van de monolitische Egyptische bureaucratie in Cairo, waar diverse ministeries gevestigd zijn.De hoofdrol wordt gespeeld door de beste komische acteur van de Arabische cinema, Adel Imam. Hij is een vader die zijn zoon wil overplaatsen naar een school dichterbij huis en daartoe in het gebouw de betreffende papieren komt halen. Hij vindt geen gehoor en zoekt de verantwoordelijke ambtenaar achtereenvolgens op de toiletten, in naburige gebouwen, in een sjiek hotel, op het ministerie van Buitenlandse Zaken en bij de missie van de Arabische Liga. Ten slotte vliegt hij een fundamentalistische ambtenaar die bidt maar niet werkt naar de keel. Daarop verschijnt de zwaargewapende politie en in de mêlée krijgt de man een machinegeweer in handen. Politie en publiek denken vervolgens dat hij deel uitmaakt van een groep terroristen. Hij laat zich die rol aanleunen. Het gebouw wordt omsingeld. Hij stelt aan de minister van Binnenlandse Zaken de eerste eis: Shis Kebab, van goed lamsvlees +!+ hij kon zo snel niets anders verzinnen. Alle gijzelaars eten er goed van en dat brengt hen op een idee. Er worden meer eisen gesteld, steeds politiekere eisen: medicijnen, betere scholen, en uiteindelijk zelfs het aftreden van de regering.