Benny is een intelligente, wat eenzame jongen van een jaar of veertien. Zijn ouders hebben geld genoeg, maar weinig tijd voor hun enige kind. Benny zoekt daarom zijn heil in zijn hobby: video. Een groot deel van zijn tijd brengt hij door op zijn tienerkamer die volgepakt staat met apparatuur. Letterlijk afgesloten van de buitenwereld in zijn verduisterde kamer, bekijkt hij gefascineerd de ene gewelddadige video na de andere. Speciale voorkeur geniet een door hem zelf gefilmde slachting van een varken, die hij keer op keer bekijkt. Op een dag ontmoet hij, niet toevallig bij een videotheek, een verlegen meisje. Zijn ouders zijn het weekend weg en hij neemt haar mee naar huis. Hij toont haar zijn videorijk en het slachtpistool dat hij stal tijdens zijn bezoek aan het slachthuis. De grens tussen video en werkelijkheid lijkt voor Benny niet meer te bestaan als hij het meisje uitdaagt het pistool op hem te proberen. Als zij weigert, draaien de rollen om.Dimitri Eipides van het Toronto Film Festival noemde Benny's video een indringend voorbeeld van een nieuwe existentialistische cinema die zich verzet tegen gemakkelijke antwoorden. Michael Haneke heeft de gebeurtenissen onderkoeld, uiterst precies en indringend close verfilmd. Met louter filmische middelen roept hij een kille, meer dan keurige, burgerlijke, maar in wezen wrede wereld op. De film maakt deel uit van een trilogie waarin hij de ijzige verhoudingen in de huidige Oostenrijkse samenleving in kaart wil brengen. Benny's video is daarin het tweede deel, het eerste is Der siebente Kontinent, het derde is in voorbereiding.