At zije republika
Grootse, epische en visueel indrukwekkende film, met een fantastische scope-fotografie, die het verdient om een veel grotere bekendheid te krijgen dan nu het geval is. Long live the republic is een gevoelige, humoristische en vitale film met klassieke allure.Het verhaal speelt zich af in een dorpje in het prachtige heuvellandschap van Moravië (Midden-Tsjechoslowakije) tijdens de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers zijn al weg, de Russen nog niet gearriveerd. De jonge Olda wordt door andere kinderen gepest omdat hij zo klein van stuk is. Hij heeft geen vrienden, behalve een wat vreemde oudere man, een groot dierenliefhebber die ook het slachtoffer is van de hatelijkheden van de andere dorpelingen. Olda krijgt van zijn hardvochtige vader de opdracht om hun paard, hun enige bezit, te verbergen in de bossen. Als Olda het paard kwijtraakt aan soldaten van het vluchtende Duitse leger, neemt hij een wel erg driest besluit.