Trust
Een film waarvan de sfeer en benadering doen denken aan Hal Hartleys eerdere film The unbelievable truth. Het is een zwarte, zowel grimmige als romantische komedie. Een goedkoop gemaakte film, rijk aan emoties. Derek Malcolm schreef in The Guardian: `Hartley is the kind of film-maker you get in America only once or twice in a generation'. De persoonlijke stijl van Hartley komt voort uit het feit dat hij bij alle facetten van het filmen betrokken is: hij schrijft, regisseert, monteert en componeert (onder pseudoniem). En de locatie van zijn film, Lindenhurst, Long Island, is zijn woonplaats.Hoofdpersoon in Trust is Maria Coughlin (een rol waarvoor actrice Adrienne Shelly alom is geprezen), een eigenwijs meisje van zeventien dat zwanger is van een lokale footballster. Die laat haar in de steek als hij hoort dat ze in verwachting is. Als haar vader het nieuws verneemt krijgt hij een hartaanval en sterft. Maria verlaat het huis en ontmoet na verschillende omzwervingen Matthew, een geniale maar geschifte computeringenieur die op zijn werk en in het café amok maakt. Bovendien loopt hij permanent met een handgranaat op zak om de definitieve oplossing altijd bij de hand te hebben. Er zijn meer min of meer absurde karakters in het spel: Rachel, een depressieve huisvrouw die een baby ontvoert, Peg, Maria's gescheiden zus die door haar moeder gedwongen wordt met Matthew naar bed te gaan, en de moeder Jean, die een sadistisch gedrag tegenover haar dochterstentoonspreidt. Trust blinkt uit in de laconieke wijze waarop Harley al deze gekte in beeld brengt.