Success Is the Best Revenge
Success Is the Best Revenge is Skolimowski's tweede film over de noodtoestand in Polen, begin jaren tachtig. De hoofdpersoon, de beroemde Poolse theaterdirecteur Alex Rodak, lijkt in veel opzichten op Skolimowski en de rollen van Rodaks vrouw en kinderen worden dan ook gespeeld door zijn eigen vrouw en zoons, Michal en Jerzy. De film is opgenomen in het Londense huis van Skolimowski, waarop hij een tweede hypotheek had genomen om het geld voor Success bijeen te brengen.
De film begint in Parijs, waar Alex Rodak het Légion d’honneur krijgt uitgereikt en zijn vrouw en zoons voor het eerst in twee jaar ziet. De scheiding was veroorzaakt door de noodtoestand in Polen: Rodak kon het land niet uit en zijn gezin zat op hem te wachten in Londen. Dankzij de onderscheiding wordt het gezin herenigd en begint Rodak aan een theaterproject over de noodtoestand. Het project strandt echter door een hele reeks problemen en tegenslagen.
Success heeft geen duidelijke kern, is onsamenhangend en op momenten zelfs onbegrijpelijk, maar desalniettemin is het een van de interessantste films van Skolimowski, waarin heel goed de obsessies en de originaliteit van de regisseur naar voren komen, zoals zijn neiging tot romantiek, expressionisme en zelfspot. In zekere zin is de film ook een vervolg op Identification Marks: None (1964), omdat Michals omzwervingen door Londen opvallend veel lijken op de wandelingen van Leszczyc door de onbekende stad in Skolimowski's speelfilmdebuut.