Final Solution
In February 2002, a train carrying Hindu pilgrims in Godhra in Gujarat, Western India, was torched, resulting in the death of 59 passengers. Muslims were massacred in retaliation, and their houses, shops and mosques razed, often with the collusion of the police. In the ensuing riots, over a thousand people were killed and many more displaced. In response to international backlash, then Gujarat Chief Minister Narendra Modi conducted a ‘rally of honour’ to insist that his hands were clean, even as his party exploited the tragedy to consolidate their electoral capital.
Initially banned in India for several months, Rakesh Sharma’s landmark documentary Final Solution revisits the people and places impacted by the riots, collecting oral accounts of unspeakable horror from both the perpetrators and the victims. Juxtaposing agonising personal testimonies with strident political rallies by Hindu nationalist outfits, the film crafts a work of historical remembrance that combats organised attempts at whitewashing the events.