Nona. If They Soak Me, I’ll Burn Them
After a torrid act of vengeance on the home of her ex-lover, 66-year-old Nona flees to her summer house in Pichilemu, a Chilean coastal town. There she potters about in apparent satisfaction, until a series of forest fires drives many of her neighbours from their homes. The formerly quiet shady streets are imbued with fear. The police investigation turns up nothing and the residents grow increasingly speculative about the possible cause. Remarkably enough, Nona’s small home is undamaged. Whilst more and more houses go up in flames, this intriguing protagonist displays the different sides of her character: Nona the grandmother, Nona the friend, Nona the anarchist, Nona the storyteller, joker, liar – and Nona the firebrand.
This hybrid story, Camila José Donoso's third film, is a mix of fact and fiction. Although the maker was inspired by events and people in her own life, including her eccentric grandma, Josefina Ramirez, the film largely consists of fictional elements. Donoso not only portrays an ambivalent, colourful character, whom she clearly loves deeply as a granddaughter, but also an older generation and a complex country still scarred by Pinochet’s dictatorship. The story is told in various film formats, including low-resolution video images, colourful home videos and crystal clear digital images, as a reflection of Nona's multifaceted character.