Yervant Gianikian and Angela Ricci Lucchi built up their impressive, highly praised and original joint oeuvre over a period of 40 years. Their work dissects found footage and makes connections between modernity and 20th-century imperialist violence.
For example, in 2018 IFFR screened their beautiful installation Journey to Russia. This consisted of a watercolour scroll by Ricci Lucchi (who studied under painter Oskar Kokoschka) and six video projections – a record of their search for the survivors of the Russian avant-garde during the period when the Soviet Union was disintegrating. Ricci Lucchi passed away shortly after this and Gianikian started making this film.
This poignant homage is compiled from Ricci Lucchi's illustrated diaries and personal film/video reports capturing the lives of the couple in Northern Italy and their travels, such as to Armenia with actor Walter Chiari. This personal record proves Gianikian is continuing their lives’ work of 'cinematic excavation'.