G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children
In early 2019, The Ummah Chroma launched their collective with the musical short film AS TOLD TO G/D THYSELF at Sundance Film Festival. With a shared vision rooted in the music that brought them together, the collective explores themes of metaphysical transcendence, spirituality, and self-expression.
The Ummah Chroma is building upon these themes, the striking visuals and improvisational score of their film, to create a ritual space G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children in Het Nieuwe Instituut. This ritual space extrapolates meditations on raising free Black children from the aforementioned film. The space draws on inspiration from many cultural traditions and over the course of its five months' tenure, the collective will invite guest performers and practitioners to practise and teach the 'spirit strategies' within the space and will programme a series of activations designed to guide the community in maximising the space's use. Mediums will include but are not limited to ritual performance, sculpture and video installations.
The collective is working once again with creative producer Erin Wile and production designer Lauri Faggioni.
During IFFR, the audience is invited to participate in Spirit Strategies, a series of public ritual performances in the installation G/D THYSELF. This installation is a collaboration with Het Nieuwe Instituut. After IFFR, the project will remain at HNI until 28 June 2020.