Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary
Dancehall is a dance style often criticised as being sexist by objectifying women. The documentary Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary convincingly shows that this is a misunderstanding. One of the interviewees pointedly compares the extravagance of dancehall with punk rock: these women are doing what they want, they feel liberated when they are dancing and the dance is an expression of who they are.
This dynamic documentary follows a number of women – from Japan, Italy, America, Poland, Spain and of course Jamaica – as they prepare for the International Dancehall Queen competition in Jamaica, the birthplace of dancehall. For these women, dancehall is also a way of escaping their backgrounds and pain – of temporarily being in a different world. They all have nicknames, and for some of them this has become a liberating alter ego. Bruk Out! A Dancehall Queen Documentary portrays an energetic subculture bursting with 'female empowerment', in all its glory.
Part of Scopitone Cafe, an eclectic mix of documentaries about music and how it is experienced. Stick around for dancehall performances by Rascals, La Sisters Crew and Junction Crew. The bar is open! Free admission.