Midnight Sun
Swedish duo Måns Mårlind and Björn Stein created the TV hit The Bridge (2011 -), a cross-border thriller which pairs Swedish and Danish cops tracking a killer hell-bent on pointing up injustices. Midnight Sun, a French-Swedish co-production (the first for its French backer, Canal Plus TV) starts similarly in a more exotic setting. Kahina, a French policewoman, is sent to the Arctic Circle to investigate the gruesome murder of a fellow citizen. She is joined by a local investigator. What is the connection between this death and the indigenous Sami, who are threatened by a mining company? This somber thriller shines a light on their culture via shamanic interludes. The gorgeous and disturbing setting, the midnight sun, inverts the dark clichés of Film Noir/Nordic Noir and unsettles Kahina.