Martyrs of Love
Riding the wave of international fame that came with his first two feature films, artistically emboldened, Němec turned to his first love – music – to try his hand at an enjoyable audience pleaser. Featuring pop stars Karel Gott and Marta Kubišová (who later became the director’s second wife) in lead roles, with cameos by the two girls from Chytilová’s Daisies and director Lindsay Anderson as traffic policeman, Martyrs of Love is the most perfect embodiment of Němec’s vision of a film world independent of reality. The nearly dialogue-free music comedy about three timid lovers, which combines aesthetics of 1920s silent slapstick cinema with romantic music of the 1960s, cemented the director’s reputation as the kind of unrestrained nonconformist the Communist establishment considered the most dangerous to their ideology.