Amore tossico
Toxic Love is one of the seminal masterpieces of Italian cinema of the 1980s. At a time when most Italian directors succumbed to comfortable flirtations with TV drama, Claudio Caligari instead summoned the ghost of Pier Paolo Pasolini and delivered a cinematic manifesto of uncompromising independence and fearless truth. Embracing a rigorous documentary approach and casting a group of real-life junkies and former junkies (who lent their colourful jargon to the dialogues), Caligari painted in Toxic Love a vivid and painful fresco of marginal life that is equally infused with irony and compassion, plus a touch of uncanny romanticism. In a heartfelt tribute from a disciple to his master, Caligari allowed himself to stage his most inescapably dramatic and heartbreaking scene right in front of the monument erected on the site where Pasolini was murdered. An unforgettable debut.