Valedictorian
Ben has apparently got his act together. He lives in fashionable Brooklyn with a cool girlfriend, plays in a band, has work and spends his time going to parties on roof gardens where the view is stunning and the drink plentiful. But Ben is overcome by a nagging and continuous worry about whether this is all there is. Slowly, without drama or existential reflections, he withdraws from life. He sells his possessions, stops answering his phone and roams streets where no one knows him.
In Valedictorian, Matthew Yeager portrays the emptiness of Generation Y, the hipsters who were born in the post-ideological era. Their lives are filled with superficiality and flimsy emotions.
For his feature debut, Yeager was inspired by an old acquaintance who, just like Ben, burned all his bridges behind him. He doesn’t romanticise Ben’s slow disappearing trick, but nor does he present it as a nightmare - although Ben, worryingly enough, is soon no more than a vague memory for many of his friends.