Dust in the Wind
Although the combination of lengthy shots and, in his early work, a relatively static camera has given Hou Hsiao-hsien an exaggerated reputation as a minimalist, his is above all a cinema of movement. The mobile train shot that begins Dust in the Wind, one of the key films of Taiwan’s New Cinema, generates a visceral sensation of forward momentum while also looking back to the medium’s nineteenth-century origins. Hou vividly captures the confusion of young adulthood, but maintains a clear-eyed distance on the vicissitudes of ordinary lives by repeatedly returning to the landscape imagery of the opening shots. Based on the memories of screenwriter Wu Nien-jen, Dust in the Wind is both absorptive and reflective, encouraging viewers to continually refine their understanding of preceding scenes even while immersed in the unfolding present. (Richard I. Suchenski)