Until the 2007 elections, Kenya was seen as a beacon of stability in a troubled region. But when the presidential candidates incited their followers with accusations of election fraud, tribal tensions proved to simmer below the surface here too. More than 1,200 Kenyans lost their lives in the violence that erupted.
To send out a message of national unity and peace, the theatre group SAFE produced the play It’s Us immediately following the bloodshed. After several years touring the country, it has now been filmed. It’s Us does more than point the finger at those stirring up tribal unrest. The film also poses questions on the individual responsibility of those who became involved.
It’s Us paints a portrait of a typical Kenyan community. Ethnic background is not really important; Luo, Kikuyu, Kalenjin and Luhya live side by side - until a local politician hopes to win the elections by spreading rumours. Suspicion and distrust grow and things start to escalate.