Die Basis des Make-Up I-III
Emigholz considers the shorts collected under the series header The Basis of Make-Up as 'basis films' and 'master tapes' of his feature film projects from the mid-1970s onwards - something like the connective tissue of Photography and Beyond with the rest of his œuvre. They are 'animations' of Emigholz's notebooks full of hand-written observations, drawings and photos, so it's impossible to read the words or look closer at the images, but one can experience the dynamics of these collages. In between: snippets of 'cinematic studies', drawings and pages from sketchbooks plus, in The Basis of Make-Up (I), a few slides. (I) shows 42 notebooks covering the years 1974-83; (II) features another 69 notebooks (1983-96) detailing the background to The Holy Bunch plus two still unrealised projects. Finally, (III) covers 38 notebooks (1996-2004) and points relentlessly towards the future, suggesting the outlines of two projects to come.