Sedia elettrica - Il making-of del film Io e te
Io e te is the first feature film by Bernardo Bertolucci since The Dreamers (2003) and his first in Italy since La tragedia di un uomo ridicolo (1981) - and that despite the fact that the 72-year-old director has been confined to a wheelchair for some years now.
Monica Stambrini follows the master - in his 'electric chair' as he calls it, and which he jokingly describes as 'God's punishment' for the many dolly-shots in his oeuvre - around the set of Io e te. His new position seems to have influenced the style and content of his film. His lead, a surly teen, consciously limits his mobility by retreating to a basement. And the way in which Bertolucci's camera glides after the boy reflects how the director moves around on set.
Stambrini recorded Bertolucci's doubts about digital cinema, his nervousness as he waits until the crew is ready, brief, intimate moments with his young leads and a visit to the set from Debra Winger and Richard Gere.