My Stolen Revolution
This is supposed to be called a 'personal' documentary, however a much more powerful word is needed to describe this highly personal story, told with incredible dedication by the filmmaker.
Nahid Sarvestani was a young left-wing student when the Iranian revolution broke out in 1979. The winners are well-known, and the left-wing political movement was among the losers. Many of her fellow students vanished into jail and never came out again. Her brother met his end that way too. Nahid fled to Sweden, was given Swedish nationality, and became an internationally renowned documentary maker.
Thirty years after the revolution, protest reawakened in Iran. The motivation: a presidential election. Old, suppressed memories came back to life for Nahid. She decided to make a film about her days as a student activist in Iran and looked up the few of her comrades who survived. As you can imagine, the reunion was very emotional.