Lore
After the sensitive coming-of-age drama Somersault (2004), Australian Cate Shortland turns to a theme much further from home: the physical and mental ruins of Germany in 1945, directly after the capitulation. Yet this film is also about growing up and making choices.
Lore is a girl with a firm faith in the values of her upbringing. That faith is put under pressure when, shortly after Hitler’s suicide, both her SS father and her mother disappear - probably thrown into jail. Lore is alone and has to get her younger sister and three little brothers to safety.
With sensitive, glowing camerawork and a secure soundtrack, Shortland captures Lore’s state of mind. By consistently choosing the point of view of the girl, the film avoids making any all too easy moral judgements.