In the Fog
The western frontier of the Soviet Union in 1942; the local partisans are offering fierce resistance to the German occupiers. Two partisans are ordered to kill a local man who is suspected of collaborating. Sushenya, as the man is known, tries desperately to prove his innocence, while he is taken into the forest by his comrades.
In the Fog is based on the book by the White Russian writer and social activist Vasil Bykov (1924-2003). The Ukrainian Sergei Loznitsa (My Joy) aptly portrays the ambivalent, heavyweight war drama in an infinite number of shades of grey.
Co-produced by the Dutch company Lemming Film, with the support of the Netherlands Film Fund, In the Fog was a CineMart project in 2011. At the Cannes festival, this intriguing moral tale was awarded by FIPRESCI, the federation of film journalists. Also see Letter in Tiger Awards Competition for Short Films.