The Interceptor from My Hometown
The versatile and productive documentary maker Zhang Zanbo is just as much at ease making a well-constructed and beautifully composed film like Falling from the Sky (2010) as a 'spontaneous' film, when the opportunity arises. He is a filmmaker with his camera always at the ready.
At the end of 2010, Zhang received a phone call from an old classmate. The two, who had not seen each other for twelve years, turned out to have taken very different paths in life. He is the critical, independent filmmaker while his classmate had made a career for himself within the Communist Party - he was about to become mayor of their home town.
The classmate turns out to be very talkative and tells revealing stories about his activities for the government. He explains what an 'interceptor' is: a civil servant who has to do everything he can to prevent citizens from seeking justice. The classmate is just such a man. A unique document.