Orgia (ou: O homem que deu cria)
The sole film by celebrated novelist João Silvério Trevisan is an anarchic repudiation of the Cinema Novo, a cannibalisation of mainstream cultural tendencies, clichéd tropicalist ideas and worn-out Brazilian literary myths about the sertão (the backwoods), all in one highly irreverent package that infuriated censors (it was immediately banned) and left intellectuals exasperated trying to find the tools to describe it.
Ostensibly about a group of allegorical creations that slowly come together in search of a country, the film expresses the alternating sense of euphoria (economic miracle! football glories!) and fear (secret police squads! media control!) that dominated Brazil at the end of the 1960s.