Bachelor Mountain
A moving and human portrait of a group of unemployed and above all lonely men who stayed behind when their wives moved to the city looking for work. They worked in the timber industry in the province of Heilongjiang, but deforestation has taken its toll. For instance, we see 46-year-old San Liangzi. Twelve years ago, he divorced his wife and became unemployed. For 10 years, he has had an eye on Wang Meizi, the only unmarried woman in the area. But the love is not mutual.
Director and autodidact Yu Guangyi started recording life in Heilongjiang, the area he came from, a few years ago without too much practical knowledge of filmmaking. He turned out to be an enormous talent. After Timber Gang, about the barren winter lumberjack season, and Survival Song, about an unemployed forest ranger, Bachelor Mountain is the third film he has made about this region in the far north of China.