Tilva Rosh
For his feature debut, Nikola Ležaic returns to his birthplace of Bor, a decaying industrial city in Serbia. For the enjoyable and energetic Tilva Rosh, he allowed himself to be inspired by Eggleston’s landscape photographs and by films such as Gummo, My Own Private Idaho and Thumbsucker, but above all by the infectious energy of the Kolos skating team. The founders of Kolos are also the protagonists in this film about friendship on the brink of adulthood.
Toda and Stefan spend their holiday skating, having fun, drinking and making Jackass-like videos around the old local copper mine, now the largest hole in Europe. After the summer, Stefan is going to university, but that is not an option for Toda, even if he had the money. Their friendship is put to the test when they are rivals for the affections of a girl. At the Sarajevo Film Festival, Tilva Rosh earned two Heart of Sarajevo Awards, one for best film and one for best actor.