Majority
Mertkan (21) is a passive young man who still lives with his parents and works in the office of his father’s building company. In his spare time, he hangs round with friends and visits clubs in Istanbul. His life is stable but empty, until he meets the Kurdish Gül. His dominant, uncompromising father is very negative about Kurds and opposes their contact. The question is whether Mertkan can shake off all expectations and make his own decision.
In this powerful debut, which premiered at the Venice Film Festival where it won the Lion of the Future, Seren Yüce examines Turkish taboos in a delicate manner, using a complex father-son relationship, growing up, and the position of women in a society dominated by men.
There’s an important role in Majority for the architecture of the city, as a metaphor for the complexities of life. Yüce regards his film drama as self-criticism, criticism of Turkish society, of which he is himself part.