The Vulture
When Boaz comes back from the Yom Kippur War, he leaves two friends behind on the battlefield. To ease the pain of the bereaved, he starts to invent stories of their heroics, writes poems in their names, even starts dating one guy’s former girlfriend… When the next war comes, Boaz will see to it that his comrades all carry a poem and something to remember them by, just in case.
The Vulture opened in 1981, when the first signs of the next war - which was to become the First Lebanon War - were all over Israeli society. Not surprisingly, Yaky Yosha’s half-forgotten satire on the somewhat sickening cult of hero worship faced a storm of criticism and became a minor scandal. Sadly, today it is still as pertinent as it was then.