Refrains Happen Like Revolutions in a Song
John Torres is a film maker who always films. Just like a poet who always has a notebook and a painter who always has a sketchbook with him, Torres always has a camera with him. He doesn't write scripts, but collects fragments and puts them in a particular order.
After his city film Todo Todo Toros, this is a real countryside film. His protagonist, the girl Sarah, moves among the inhabitants of Guimbal on the island of Panay and improvises her scenes. She collects debts and possessions, but also people's dreams, stories and memories. She moves to the island of Negros in order to meet the man of her dreams and then she takes on various roles. The film maker also follows his dreams and collects stories and poetry. The great poets Eric Gamalinda and Joel Toledo are quoted, but also dialogues in the original Hiligaynon language are included untranslated in the film for their sound, as music. An unusual approach. A kind of experimental anthropology in his own country.