Ceylan’s interest in photography began when he was given a camera at the age of 15. His interest in art and film eventually led him to study cinematography at Mimar Sinan University in Istanbul. Ceylan left after two years and decided to learn film making by watching movies and making them. 'In school they are too slow and I was not young so I had to be very quick. I just went into it with my imagination, figuring out what the best way for me was.' He won the Caligari Prize in Berlin with Kasaba (1997), which will be screened in the Young Turkish Cinema section this year. Ceylan also won the Grand Jury Prize in Cannes for Uzak/Distant (2003).