Persepolis (Original Version)
An animation film based on the autobiographical comic-strip books by the Iranian-born Marjane Satrapi, for which she herself wrote the screenplay and conceived the images along with cartoonist Vincent Paronnaud. Both the original comic strips and the film portray the humorous, intimate and politically-critical story of nine-year-old Marjane. She grows up during the Islamic Revolution in Iran and was sent to a boarding school in Vienna for security reasons by her parents after the following coup.
Persepolis tells the painful and complex story of a country from within, but it also forms the idiosyncratic and often light-hearted ‘diary’ of an intelligent, lonely girl growing up in a diaspora. A girl who is wrestling with the themes that can keep every teenager awake all over the world. Sharp yet gentle, the film is also a homage to a modern, warm family that has to survive in a tumultuous country with an uncertain future. After Marjane first returned to Iran, she finally left her home country for Paris. There she embarked on her impressive oeuvre. As a result, one of the voices in Persepolis is that of Catherine Deneuve.