The Zone of Total Eclipse
A re-editing of scientific left-over film footage from a solar eclipse measurement that took place in 1945 in northern Finland. The film camera and sound recorder were used for the first time in history to measure the exact distance between two continents: Europe and North America. The film has two separate reels - positive (‘The Sun’) and negative (‘The Moon’) - which are projected simultaneously. The reels are projected on top of each other, and a slight offset in the synchronization of the projectors creates a ghost-like, eerie flickering effect. The film pays homage to the early pioneers of scientific film - a celebration of interplanetary shadows at work.