When Sissako embarked on his studies at the Moscow film school, he met the Angolan freedom fighter Baribanga. They spent 30 hours together in the train from Moscow to Rostov, where they were to spend a year learning Russian. This journey made a great impression on the director. Baribanga’s experiences in Angola, the African country that was the last to gain independence, were characterised by violence and resistance. Sissako, who grew up in Mali, had a relatively carefree childhood and only faced political problems later in life. They never saw each other again.