Retribution
Kurosawa Kiyoshi is one of the most original modern Japanese film makers, with a rapidly growing oeuvre. In the last ten years, a new Kurosawa has been screened each year in Rotterdam, and that while not all his films made it to the festival. Each Kurosawa - dark, psychological and original as they are - is interesting, but Retribution is more than that. Apparently the master was on very good form when he made this film.
Yakusho Koji, one of Kurosawa's regular actors, plays an experienced and yet stressed-out police detective. When he has to investigate a murder in which he seems to be involved himself, he comes close to having a nervous breakdown - and with Kurosawa this means that someone could degenerate at any moment into real insanity. On top of that, he is troubled by the ghost of a woman in a scarlet dress. The murder case acquires serial dimensions and the involvement of the police seems increasingly likely. He even starts to believe it himself.