Offside
Offside is a ninety-nine minute trip to the world of football, during which the audience won’t see a ball or players for even a split second. Offside actually is a film about the role football can play in the lives of women in Iran who are forbidden by law to attend public football matches. If they really want to watch football, they have to watch it on TV. The story of the film shows how inventive these women can get and how restricted their lives are.
The film is shot in a documentary-like style and uses, as is often the case in Iranian films, non-professionals as actors. The director’s intention was to evoke the positive confusion of the audience where they cannot tell truth from fiction any more. The places are real, the event is real, and so are the characters and the extras. (LC)