Just as in her previous two feature films Northern Skirts and Free Radicals , Barbara Albert allows several related characters in Falling to speculate about the meaning of life. This time there is not a complex plot, but a simple reunion of five female classmates during the funeral of a teacher which forms the basis for the film that primarily wants to communicate emotion and mood. Albert wrote the film especially for five actresses who are of her generation and share her experiences of life. Falling is above all an actors’ film that is based largely on dialogue.
When Nina, Brigitte, Carmen, Alex and Nicole see each other again after fourteen years, they have plenty to reminisce about. After the funeral the women spend the evening together and in an inevitable way the past has its repercussions on the present and the future. Old intimacies are revived, but also less nostalgic disputes are settled.
What has become of their childhood dreams? What are they looking for now? The past is seen in flashbacks as the former classmates provide their renditions of old evergreens. In the end, the new encounter provides all the women with new insights and they return to their own worlds changed. (PvH)