Capsular
The Spanish enclave Ciudad Autónoma de Ceuta is a cross between a town and an autonomous community, complete with its own parliament and a president. Located on the Moroccan coast, this former outpost of the Spanish province of Cádiz is now a fully fledged member of the European Union. As a consequence of neoliberal and xenophobic European refugee policy, it is the modern version of the Iron Curtain; a wall between Europe and Africa. Ceuta is on this fault line between North and South, between ‘inside’ and ‘outside’. The enclave symbolises both the harsh reality of the Africans looking for a better future as the European fears of being trampled by barbarism. Europe has managed to move its borders to the African continent Capsular is a reflection on the relevance and irrelevance of images about ‘the camp’, both as a symbol and as a symptom. Asselberghs tackles this reality in a very personal way.