Rosecolored Flower
A rose in a glass vase on the windowsill. Soft Vermeer-like light falling into the dusky room, and playing through the crystal-clear water. Most of all, this yields a 'beautiful' picture, well-framed, wonderful colours, tone and shades. Throughout the video, the camera behaves like the eye of someone who wants to drink in this beauty to his heart's content. Concentration and a zen-like focus on the aesthetic experience makes the components unfold. Change of light, shifts of colour, blurred spots, red-and-black counterpoints and more of that kind, build up an intensity that culminates in the viewer's literally being sucked into the image. Or rather, into one single spot which, as a component aspect, probably contains all the beauty of the whole - analogous to the Proustian yellow spot on a wall in Vermeer's 'View on Delft'. Through this wormhole, our gaze disappears, to be chastened and thereby to adopt a totally different perspective.