Kenedi Goes Back Home
A film about Yugoslav people who have fled the country in the face of war and have spent more than ten years in Western Europe, both as refugees and as asylum seekers. In the second half of 2002 many of these people, together with their families, were returned to Serbia and Montenegro by EU police who were of the opinion that their reasons for staying in the West were no longer valid. The procedure for sending them back was often rather cruel. Families were collected at night, transported to airports and then on to Belgrade by chartered flights. Having sold their property before fleeing the country, they faced a situation in which living a normal life is almost impossible. The situation is even more dramatic, since many of the children born in the EU speak and write the second language better than their native one. The film follows what happened to several characters and families during the first weeks of their return.