Remake
Remake tells three tragic stories in one. The first is about the young Bosnian Moslem Tarik, who is working in Paris in 1993 on a film script about the life of his father Achmed. The second story is about Achmed, who experienced the outbreak of the Second World War in Sarajevo. And finally there is the story of Tarik during the occupation of Sarajevo in 1992, where he was violently separated from his aged father.Mustafic provides a sophisticated look at the stories of the father and son as they cross and run parallel. He shows how both are arrested during the various wars and sent to work camps, he shows the horrors they experience and the way in which they get their freedom back. Wars and the accompanying histories repeat themselves.Remake is however more than a war film. It is also a comingofage drama, with scenes in which Achmed and Tarik (with an intervening period of fifty years) go out with their friends, have fun, fall in love. That was the time when Tarik played hints with his best friend Miro, who was later forced to fight on the Serbian side.The restrained acting, the flowing transitions between the flashbacks and the clever cutting make Remake into a penetrating film experience.