The Glass System
A portrait primarily of Calcutta but by inclusion and inference some personal notion of a 'lost' New York can also be discerned - 'a place which exists in a dream, where life in the streets was both complicated and fleeting.' The name derives from a private anecdote but it conjures up associations with Duchamp's The Large Glass in illustrating the complexities of competing or unseen gazes as they ricochet, superimpose and compress on a single vitreous, photochemical or temporal plane. As with Walter Ruttman (Berlin Symphony of A City) and Fritz Lang (M), the reflective store window and its contents represent the convergence of unconscious desire, phantasmagoria and capital. With an insight that is courageous yet respectfully detached (moving in its austerity), LaPore also explores some selective, inevitable trajectories of young girls within this Indian urban society and their vulnerability, composure, aptitudes and perils. (MM)