Ofelia lontana
Improvised contemporary interpretation of Shakespeare's Hamlet. Many scenes were shot in the street, with the actors moving among the unsuspecting general public.Ophelia (played by De Bernardi's daughter Giulietta) turns to Hamlet and talks to him, but in reality he is not present. There is a void between them. She talks to herself while evoking certain memories from her past and visiting places that played a role in that life. And Hamlet? He experiences his insanity in his derelict palace that has been turned into a modern block of flats. With him is Gertrude, the queen mother, who tries to maintain some kind of dignity for herself, but fate has changed her in a terrible way.De Bernardi has made his own version of Hamlet and gave himself a great deal freedom in doing so. He made Ophelia the central figure in his story, an Ophelia who has extended her puberty as long as she can in order to avoid growing up. Hamlet has reverted to the state of a little boy with feminine features. Gertrude is a divorced woman and a queen without a crown. In his interpretation, De Bernardi moves back and forth between theatre and film: he adapted the play in a cinematographic way, but also used theatrical effect: a combination of extremes that give the film both theatrical and documentary features.