Taschenkino
Pocket cinema. The Taschenkino-project by Gustav Deutsch promises to be the most charming, original and fun screening to be organised as part of the centenary celebrations of film. Several years ago Deutsch was given a little film viewer as a present. In this micro-viewer was an 8mm sex-film loop, so it depicted an eternal copulation - a commercial variation on the avant-garde genre of the loop. Deutsch bought several more viewers in a Hamburg sex shop and prepared some of his own films for the mini-cinema. He then managed with great difficulty to trace the Chinese producer and imported several hundred viewers. Then he made a hundred super-short films showing as many variations on the themes of repetition, rhythm and movement. The result is a project in which the fun element is combined with a fundamental inquiry into the characteristics of the film medium and the essence of repetition in life. The Taschenkino 'screening' provides seats for one hundred participants. Each visitor is given a viewer and the projection of white light on the screen is the necessary source of light. Each visitor is given a minute to admire his film and then pass it on to the person beside him or her, so that after 100 minutes, each visitor has seen all the films. During the festival several 16mm found-footage-loops by Deutsch will also be shown: Tanz des Lebens, Walzer Nr. 18, Am laufenden Band and 55/95.