La Reine Margot
Grand and impressively-acted historical film based on the novel by Alexandre Dumas about one of the most gruesome and bloody times in French history. A film about hate, but also about love. A film with a real beating heart, according to Serge Toubiana in Cahiers du Cinéma. She is beautiful, she is Catholic, she is the king's sister and her name is Marguerite de Valois. Her brother gave her the nickname Margot. Henri de Navarre is a Protestant and has a reputation for being bad-mannered and unshaven and he is also said to stink of sweat and garlic. Margot and Henri are forced to wed; a political manoeuvre. The French have to be united now they are torn apart by religious wars. Six days after the wedding in Nôtre Dame is bloody Bartholomew's Night. Margot shelters and nurses the wounded Protestant La Môle marking the star of a period of great confusion for her.